torstai 30. lokakuuta 2008

Pikainen piipahdus koulunpenkillä

Tänään oli työmaalla tiedossa virkistävää vaihtelua, sillä olin uuden uljaan tietokoneohjelman tiimoilta koulutuksessa. Tai itseasiassa ohjelma on kyllä ollut käytössä jo hyvän tovin, mutta nyt siihen on tehty uudistuksia ja lisäyksiä menetelmien sähköistyessä. Uusien toimintojen lisäksi meiltä käyttäjiltä edellytetään myös uudenlaisten tietojen hallintaa. Siksi päivän ohjelmassa oli sekä teoreettisia että käytännönläheisempiä osuuksia.

Päivä oli sangen mielenkiintoinen. Aamu alkoi teorialla. Vaikka se ei kestänyt kuin tunnin, oli minulla suuria vaikeuksia pitää ajatukset kurissa, siis tiukasti päivän aiheessa. En nimittäin ollut ehtinyt kotona enkä työmaalla nauttia edes yhtä kupillista kahvia, ja koulutuskahvit olivat tiedossa vasta aamun ensimmäisen teoriaosuuden jälkeen! Voi mikä tuskien taival! Sitkeästi sinnittelin kuitenkin kahviin asti, vaikka väliin tuntuikin kuin luennoitsijan ääni olisi ollut kärpäsen surinaa korvissani... ;) Loppupäivä ei sitten ollutkaan samanlaista tervanjuontia, sillä pääsimme testailemaan ohjelman uusia ominaisuuksia käytännössä, ja teoria limittyi jouhevasti käytäntöön.

Ennen koulutusta elättelin toivetta, että ohjelmaa olisi viimein kehitetty hieman nykyistä käyttäjäystävällisempään suuntaan. Ja totta tosiaan, jotkut asiat on saatu järkevämmälle tolalle! Kaikki tuntui olevan kunnossa, kun käyttelimme ohjelman koulutusversiota, täytyy nyt vain toivoa, että ohjelman uudet hienoudet toimivat todellisuudessakin yhtä kitkattomasti. Valitettavan usein alku on aina hankalaa, kun todellisuus ja suuret yhtäaikaiset käyttäjämäärät vasta paljastavat mahdolliset heikkoudet ohjelmissa.

Uusien asioiden opetteleminen ja omaksuminen imaisee aina melko tehokkaasti tankin tyhjäksi. Senpä vuoksi tämä ilta vierähtäneekin "aivottomien askareiden" parissa ;) - kuten esimerkiksi tiskatessa ja imuroidessa, ne kun ovat sen verran yksinkertaisia, "fyysisiä" tehtäviä, ettei niiden parissa tarvitse juuri nuppiaan rasittaa... :)

Ei kommentteja: